[VCSE-LevLista] Kisbolygobol ustokos

hege at electra.bajaobs.hu hege at electra.bajaobs.hu
2010. Dec. 13., H, 20:28:23 CET

> Sziasztok!

> Nem, hanem barát és alkalmankénti VCSE-résztvevő. De beléphetne...

Hahh, és W.A. Lacky betett levlist tagnak... :-)

> Mivel az objektum fényes (13,5 mg), biztosra veszem, hogy valahol
> csináltak rá spektroszkópiát, netalántán még a Spitzer távcső is
> ráfordult: ez az infravörös űrtávcső már felmelegedett, de JHK-sávokban
> még tud észlelni. Csak még nem értékelték ki az észleléseket, mert
> alszanak, még talán éppen észlelnek, vagy már a cikket írják a Nature-be
> és arra tartogatják a puskaport - előbb-utóbb megtudjuk. A hír még két
> napos sincs!

Ja... Szóval mindenesetre, ha jól tudom, ez az Naprendszer-beli törmelék
aprozódásának a kérdése eléggé kardinális kérdés (ld. Bérczi Szani jegyzete)
nagyon nem mindegy, hogy tényleg legyenek statisztikai becslések, hogy
milyen gyakran tud ilyen létrejönni a főövbeli kisbolygók között...
Ha meg üstökös, akkor ugye nem ide számít. De akkor meg más miatt érdekes.

Egyébként is, minden dinamikus folyamat érdekesebb a statikusaknál...

> Amikor hasonló ütközést észlelt a HST véletlenül, akkor az sokkal
> halványabb jelenség volt. Ugyanakkor ott szinte X alakban ment a porfelhő,
> jól mutatva, hogy két, eltérő pályán mozgó égitest koccant egyet.

Azért nagy buli lenne közelről, élőben megnézni egy ilyet...!