[VCSE-LevLista] 50 éve először járt ember a világűrben

"Dr. Hegedüs Tibor" hege at electra.bajaobs.hu
2011. Ápr. 14., Cs, 10:36:08 CEST

Na jó-jó, amikor nagy nehezen egy valaki nagy ember kapott egy speciális
engedélyt a pártvezetéstől, hogy
"megmutassuk a világnak, hogy mi is tudunk ilyet" ... és akkor később
lehet ilyen rendkívüli tényre hivatkozni,
akkor azért említsük meg azt is, hogy  ettől az 1950-es első kísérleti
filmtől odáig, hogy minden sarki eseményt
színesben lehessen rögzíteni, bizonyosan nagyon hosszú út vezetett.
Számomra ez még önmagában nem információ,
Ákos... Azért kíváncsi lennék, hogy az utána következő 10 évben hány
további színes film készült. Megtippelem:
max 3...

Néha a Filmmúzeumon mutogatnak arhív házi videókat, azok között látni
színes (iszonyú karcos, gyakran rossz
élességállítású) 8 mm-esről digitalizált anyagokat is... Hááát, igen, a
hatvanas évek végére saccolnám a színes filmtechnika
elterjedését (a 16mm és a 8 mm-es rendszer kidolgozásának köszönhető,
hisz a nagy 35 mm-es mozifilm-kategóriát
sem árban, sem méretben nem tudták volna kezelni egyszerű hétköznapi
felhasználók). A filmanyag fejlesztése-gyártása
asszem az ORWO (a kelet-német AGFA :-)) -nak és később a váci FORTE -nak
köszönhető... A hetvenes években
már a TIT-nek is voltak 16mm-es vetítői, és az amerikai nagykövetségről
lehetett kikölcsönözni a holdutazásról készült
(propaganda-ízű, de engedélyezetten vetíthető) filmeket. Húúúú, de
szerettük ezeket csillagász szakkörön nézni...

Szerintem ez az áhitat ma már hiányzik, az ingerküszöbünk az egekben van...

                                                                                                                             Hege