[VCSE-LevLista] 172 éve készült az első Hold-fotó

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2012. Már. 26., H, 09:38:09 CEST

A kérdés talán  majdnem olyan bonyolult, mint magának a fotográfia
kezdeteinek története...

Csak egy közönséges wikipedia-bejegyzést idéznék:

http://en.wikipedia.org/wiki/Astrophotography#History

"The first known attempt at astronomical photography was by Louis
Jacques Mandé Daguerre
<http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Jacques_Mand%C3%A9_Daguerre>,
inventor of the daguerreotype process which bears his name, who
attempted in 1839 to photograph the moon
<http://en.wikipedia.org/wiki/Moon>." - Hogy mi lett a kísérlet
(attempt) eredménye: az alábbiak szerint sikerült  a kép, de
megsemmisült egy tűzben:

http://philosophyofscienceportal.blogspot.com/2009/03/first-astronomy-photograph.html

A fenti wikipedia-ismertető ismertető Drapert mint az első távcsöves
fényképezőt említi.

Hadd beszéljünk azonban kicsit "haza" is!:)

Hogy az első fotografált csillag mindenképpen a VEGA volt, elég egyértelmű:

"The first photograph of a star was a daguerreotype of the star Vega
<http://en.wikipedia.org/wiki/Vega> by astronomer William Cranch Bond
<http://en.wikipedia.org/wiki/William_Cranch_Bond> and daguerreotype
photographer and experimenter John Adams Whipple
<http://en.wikipedia.org/wiki/John_Adams_Whipple>, on July 16 and 17,
1850 with Harvard College Observatory
<http://en.wikipedia.org/wiki/Harvard_College_Observatory>'s 15 inch
Great refractor <http://en.wikipedia.org/wiki/Great_refractor>."
<http://en.wikipedia.org/wiki/Astrophotography#cite_note-5>

És itt:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vega#Observation_history

Ahol szintén Drapert hozzák mint első Hold-fényképezőt.

Szórványos olvasmány-emlékeim egyébként úgy rémlenek, hogy egybeesnek a
Hege által említett dolgokkal (eltűnt dagerrotípiák, stb.).

De ha már asztrofotográfia: ha valaki fényképezett esetleg tegnap nyugat
felé, a szép együttállás-felvételt azt hiszem, bátran megoszthatja
listával. Nálunk, Gödön a Duna közelsége miatt általában párás ég most
meglepően tiszta ég volt: még nyugarta, a folyó felett is. A sötét égen
ragyogott  a Vénusz, a vékony holdsarló mellett pedig  a Jupiter. A
Holdnak erős hamuszürke fénye volt, határozottan látszódott a teljes korong.