[VCSE-LevLista] Szuperhold, mint asztrológiai fogalom kapcsán

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2012. Május. 7., H, 13:32:15 CEST

Szervusztok!

Folytassuk ezt az érdekes témát.

A Hold látszó átmérője földtávolban 29 ívperc, földközelben 34 ívperc, vagyis mindössze 18%-ot változik a dolog. Az, hogy horizont közelében akár másfélszer-kétszer akkorának is tűnhet a Hold, mint ha magasabban jár, jól ismert optikai csalódás, noha minden igényt kielégító pszochofizikai magyarázata mind a mai napig hiányzik. (Egyébként pont érinti ezt a témát egy mai magyar blog: http://pulispace.blog.hu/ ). 18%-ért még azért nem szuper, és szerintem csak az veheti észre, aki rendszeresen figyeli a Holdat, és hónapról hónapra összehasonlítja a látványt. (Bár egy nem amatőrcsillagász ismerősőm megjegyezte, hogy mekkora nagy most a Hold, de fene tudja, mennyi volt ebben az előrevárás, és mennyi a rácsodálkozás, hogy a telehold nagy és árnyékot vet. Ezt tesztelni valódi kísérletes körülmények kellenének.)

Ha pedig a fényességarányokat vesszük, akkor egy földközeli telehold 24%-kal több fényt küld a Földre, mint egy földtávoli telehold. De az emberi szem logaritmikusan érzékel, vethetné ellene valaki. Utánaszámolva: 0,23 magnitúdóval tűnik fényesebbnek (de a horizont feletti magasság hatását elhanyagoltuk itt, ami ezt még csökkentené). A nagyon gyakorlott amatőrcsillagászok, összehasonlító-csillagok segítségével képesek 0,1 mg-s különbségeket még észrevenni, de több amatőrcsillagász által kreált változócsillag-fénygörbék vastagsága 0,3-0,5 magnitúdó. Vagyis én nehezen hiszem el, hogy valaki ezt a 0,23 magnitúdó fényességnövekedést észrevehette volna a saját érzékszerveivel, főleg úgy, hogy egy kb. 1,1 évvel korábbi fényességértékre kellett volna visszaemlékezni. Hiszen már a telefonszámlát is elfelejtette azóta!

Ezen felül ugye hónapról hónapra a holdpálya más pontján következik be a telehold, tehát folyamatosan ingadozik kicsit a telehold fényessége és mérete. fel sem tűnik...

Egyébként hogy egy teleholdas éjszaka mennyire világos, inkább függ a Hold horizont feletti magasságától és az időjárástól.

A régi görög csillagászok sem nagyon említették, hogy észrevettek volna valami ilyesmit a Hold látszó méretének váltakozásában. Jó lenne valakinek utánanéznie, milyen mérési-megfigyelési anygauk volt a régi görögöknek e téren - én csak arra emlékszem, hogy erről nem olvastam semmit...

Öszefoglalva: semmit nem hiszek el abból a fentiekre alapozva, hogy bárki fényesebbnek tudta érzékelni az éjszakát, mint bármelyik másik teleholdkor, ha ugyanazon időjárási körülményeket haosnlított össze; a látszó méretnövekedést pedig talán gyakorlott amatőrök észrevehették, de ez esetben is inkább az az optikai csalódás játszhatott szerepet, amit az említett blog, illetve Ákos által beidézett korábbi beszámolója említ. Összességében szerintem nagyon is pszichikai effektusról van szó: a média belénkverte, hogy fényesebb és nagyobb, tehát annak is látjuk, annak ellenére, hogy az emberi szem ezt a fényességnövekedést nem tudja érzékelni... Ha tudnánk, akkor nem kéne CCD-kamera, hogy a kis amplitúdójú változócsillagokat észleljük, elég lenne az amatőrök szeme hozzá!

Ezek után hadd térjek ki a terminológiára.

A csillagászatban a szuper-t valami olyasmikre használjuk, amik több nagyságrenddel nagyobbak, mint a normális dolgok. Pl. egy szupernóva fényessége 100 milliárd csillagéval veteszik, vagy egy szuperóriás csillag mérete 500 - 1000-szerese a Napénak. Egy galaxis szuperhalmaz számos galaxishalmazt foglal magában, tehát akár 1000 vagy több galaxis is lehet benne.

Egy 18%-kal nagyobb telehold földközelben, mint földtávolban, vagy egy 0,2 magnitúdóval fényesebb telehold a földtávolinál szerintem ezért még nem szuper-kategoriájú. Bár játéknak tűnhet a szavakkal, nem az, mert a szupert a több nagyságrend eltérésre, nem pár százalék eltérésre alapozzuk. Nem engedem devalválódni a szavakat :-) Már ha tudom :-(

Szóval szerintem a "földközeli telehold" ugyan hosszabb, de sokkal ritmikusabb, ezért irodalmibb és  kifejezőbb, nem bulvártudomány, nem asztrológia, és pontosan fejezi ki, ami történik - évtízezredek óta minden kb. 2,2 évben.

Végezetül hadd emlékeztessek mindenkit arra, hogy Ákos levele a horizontközeli teleholdak élményét védte, amit én sem vontam kétségbe. Mindössze e hosszabb levéllel arra szerettem volna rámutatni, hogy a horizontközeli teleholdak érdekes és izgalmas optikai illuziója minden teleholdkor bekövetkezik, és ebben Ákosnak igaza van; de a média felkapott egy egyébként teljesen másról szóló asztrológiai fogalmat, és megfigyelhetetlen (észrevehetetlen fényességnövekedés) vagy lényegtelen (átlagember számára észrevehetetlen látszó méretnövekedés) dolgot önt ránk.

Szóval a horizontközeli telehold nem szuperhold. Viszont sokkal érdekesebb!

Üdv:
Szilárd