[VCSE-LevLista] Érdekes hírek

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2013. Aug. 19., H, 11:58:36 CEST

Szervusztok!

A napokban néhány érdekességről olvastam. Az alábbiakban próbálom őket egy-két mondatban összefoglalni.

17P/Holmes - üstökös: ez az üstökös jelentős kitörésen ment át 2007-ben, és jelentősen kifényesedett akkor. Finn csillagászok egy ausztráliai 51 cm-es távcsővel megorökítették az akkor kidobott porfelhőt 27 magnitúdó/négyzetívmásodperces fényességnél. Nagyon ritkán lehet egy kidobott meteorfelhőt lefotózni! (Főleg, hogy a meteorraj születését is észlelték 2007-ben...)

Io: amerikai csillagászoknak a Földről is sikerült észlelni az Io nevű jupiterhold egyik vulkánjának a kitörését a 10 méteres Keck-távcsővel (aug. 15-én).

96P/Machholz: ezt az üstököst már kapcsolatba hozták a Quadrantidákkal, az Andromedidákkal és az Arietidákkal is, de feltehetően ezek közül egyik meteorrajjal való kapcsolata se bizonyos. Amikor ez az üstökös 2012. július 14-én áthaladt napközelségpontján, a SOHO űrbéli naptávcső látómezején is áthaladt, és észrevették, hogy az üstökösből nagyobb darabok váltak ki ( http://sungrazer.nrl.navy.mil/index.php?p=news/machholz_babies). A fragmentálódás a Naptól napközelben kapott hatalmas mennyiségű hőnek az üstökös laza szerkezetére gyakorolt hatásának a következménye. Magyarul: az üstökös minden napközelségben nagy darabokat veszít, azaz lassan szétesik. A napokban érkezett hírek szerint pontos pozícióméréseket sikerült végre végezni a töredékeken, így van remény rá, hogy a Naptól eltávoldott, így elhalványodott töredékeket talán sikerül újra megtalálni.

Üdv,
Szilárd