[VCSE-LevLista] Geminidák Nagyradáról

Pető Zsolt info at bootesvoid.com
2013. Dec. 15., V, 13:57:42 CET

Sziasztok!

Rövid beszámoló az idei geminidákról Nagyradáról:

12/13 estéjén mintegy varázsütésszerűen elvonultak a felhők és szép derült
lett az ég. Ugyan harapni lehetett a párát, de a szokásos izgalommal
pakoltam ki a sajnos egy kamerára csökkent vadászfelszerelést - a 350D nem
használható többé. 17:30 UT-tól kezdtem a fotózást, ám vagy 2 órát kellett
várni az első geminidára. Mivel a hideg elől gyakran bevonultam teázni,
becsehelyi videometeort nézni :), nem számoltam a meteorokat, mondjuk  sok
nem is volt, azt azért gyorsan hozzáteszem. Ami viszont érdekesnek tűnt
számomra, hogy ebben az időszakban (21-22 UT) több radiánsközeli geminida
volt, mintegy 15-20 fokra a radiánstól.

Az egyetlen szép fotó az éjszaka során: http://bootesvoid.com/meteorfoto_487

Később  a Hold nyugatabbra került és sötétedett az ég, ezzel párhuzamosan az
aktivitás is emelkedni kezdett. Igazán 1:30 UT után kezdett látványos lenni
a dolog: innentől kb. 3 percenként láttam geminidát a szobaablakból,
azonban 2:30 UT körül megint hipp-hopp, ahogy jött anno a derült, olyan
gyorsasággal lepte el a vidéket a köd és az előrejelzések alapján biztosan
tudtam, hogy ezzel itt Zalában le is zárult az idei geminida szezon.

Üdv, Pető Zsolt