[VCSE-LevLista] Quadrantidák Nagyradáról

Pető Zsolt info at bootesvoid.com
2014. Jan. 4., Szo, 12:28:04 CET

Sziasztok!

Gyorsjelentés az idei Quadrantida maximumról. Csatoltam a két legszebb fotót
is.

2014.01.03/04. - Nagyrada

16:15 UT-től fotóztam az északi eget Quadrantidákva vadászva. 16:30UT-tól
felhősödés É-on, lassan vonul át a szakadozott felhőtömb. Az első QUA
16:52UT-kor az UMa csillagképben tűnt fel.

17:00 UT-tól aztán 18:00 UT-ig negyed óránkét 5 QUA-t sikerült megfigyelni.

18:00 UT után kevesebb meteor. Sajnos a radiáns nagyon alacsonyan van, hiába
a maximum, alig látható belőle pár meteor. Azok viszont elég látványosak:
hatalmas, mintegy 40 fokos utat tesznek meg az égen. Az egyik hosszán magam
is megdöbbentem, 60-70 fokos-ra becsültem! A halványabbak meg mintha
szellemek lennének: sejtelmesen siklanak a csillagábrák között!

21:00 UT után kezdett ismét emelkedni az aktivitás, de ekkor is felettébb
szeszélyes volt: volt, hogy negyed órán át semmi, aztán 3-4 QUA két percen
belül. Talán még a Perseidáknál is nagyobb a csomósódás ennél a rajnál!

Feltűnő volt az igazán fényes rajtagok hiánya. Jó pár 0 magnitudós akadt, de
a negatív fényességtartományba csak kevés esett!

A lokális éjfél után éreztem azt, hogy kezdenek ismét nagyobb számban jönni
a Quadrantidák (ekkor már 15 fok magasságban lehetett a radiáns) . Itt már
akadt néhány szebb példány is. Sajnos a falut ellepő köd és felhőtenger
megakadályozta, hogy a hajnali aktivitást kövessem, pedig biztos voltam
benne, hogy a java - látvány szempontjából - csak most jön. 00:30UT-kor
fejeztem be a fotózást.

Sokak számára talán csalódást keltő volt ez a maximum - szerintem
természetes, ami történt. Alacsony, 3-4 fok magasan lévő radiánstól nem
szabad csodát várni, ilyenkor a meteorok több, mint 90%-a észlelhetetlen.
Annyi történt, hogy most a  nálunk keletebbre élőknek volt nagyobb
szerencséjük, náluk magasabban volt a radiáns a maximum időszakában.

13 sikeres fotó készült az éjszakán (12 QUA, 1 SPO) s mintegy 60-70, döntő
többségben QUA meteort láttam az éjszaka folyamán. Az évnek ebben a szakában
örülni kell minden derültnek, 5 fok volt, dideregni sem kellett, teljesen
elégedett vagyok a látottakkal! :)

Pető Zsolt