[VCSE-LevLista] Ozsváth István (1928-2013)

Csizmadia Ákos akos at math.bme.hu
2014. Jan. 8., Sze, 09:50:04 CET

2013. november 27-én elhunyt Ozsváth István, a magyar csillagászat
1956-os emigránsainak egyike.
Ozsváth István a Tolna megyei Kölesden a magyar viszonyokhoz képest is
mélyszegénységben élő földműves családba született 1928. október 10-én.
Ozsváth tehetségére a szintén Tolnából származó, és a nyomorból kitörő
Illyés Gyula figyelt fel, és ajánlotta számára az Eötvös Collegiumba
való jelentkezést. Ozsváth 1947-1951 között volt a Pázmány Péter/Eötvös
Loránd Tudományegyetem hallgatója, matematika-fizika szakokon, emellett
felvette a csillagászati tárgyakat is. A Konkoly Obszervatórium
munkatársa lett, ahol Detre László a gömbhalmazbeli RR Lyraek kutatása
felé terelte őt: elsőrendű feladata az M3 RR Lyraeinek megfigyelése
lett. Megfigyelési eredményeit később több csillagdai publikáció is
felhasználta.
1956-ban Nyugatra távozott, Hamburgban differenciálgeometriával és
relativisztikus kozmológiával kezdett el foglalkozni - matematikai,
elméleti érdeklődését követve.  Hamburgban 1960-ban doktorált. 1962-ben
az Egyesült Államokba ment, és a Texas Egyetemen lett professzor.
Ozsváth utolsó publikációja 2011-es: aktivitását mindvégig megőrizte.

Fia, Péter a Princeton és az MIT matematikusa. Ozsváth Péter gyakori
szerzőtársai az ELTÉ-n végzett, de már az USÁ-ban dolgozó Szabó Zoltán,
és a Rényi Intézet munkatársa, Stipsicz András. O. P. az ADS-ben 61
publikációval, arra kapott 730 hivatkozással szerepel, azaz a család
továbbra is jelen van az asztrofizika világában.

- Cs. Á. -