[VCSE-LevLista] Mai kép helyett ismét egy kérdés és egy válasz

szilard.csizmadia at dlr.de szilard.csizmadia at dlr.de
2014. Már. 29., Szo, 11:51:43 CET

Szervusztok!

Ismét érdekes kérést kapott a VCSE, amit gyorsan megválaszoltam. A kérdést és a választ az alábbiakban olvashatjátok:

A kérdés:

"Tisztelt Vega Egyesület!

Kérdésem az lenne hogy lehetséges e az, hogy a földi olympos és a marson található  olympos -mons együttáljanak oly módon ugye, h csúcsaik szembenálljanak.. Ha lehetséges is mikor és hogyan és ki lehet e ezt számolni előre. Már annyi ilyen program van és lehwt létezik ilyen de nem tudom hol és hogyan keressem. Segiítségüket köszönöm.

Tisztelettel"

Á. K.

(Teljes névaláírás volt, de személyiségi jogok miatt csak a kezdőbetűket írtam ide is, és a válaszba is.)

Kedves Á!

Számítógépes program nélkül is egyszerűen ki lehet találni a választ, egyszerű szférikus csillagászati tételek, és a helyzet lerajzolása révén.

Az általad leírt helyzet akkor jöhetne létre, ha a Mars a görögországi Olümposz-hegység csúcsáról nézve az ottani, helyi zenitpontban állna. (Én magyaros átírással emlegetem ezt a hegységet.) Ez csak az egyik feltétel. A másik feltétele az lenne, hogy a marsi Mons Olympons-nak is zenitjében legyen a Föld, ráadásul úgy, hogy az onnét látszó Föld-korong középpontján az Olümposz-hegység látszódjék.

Annak egyik feltétele, hogy egy földi pont felett álljon egy égitest - más szavakal: az adott földrajzi hely zenitjén vonuljon át az égitest -, hogy a deklinációja egyenlő legyen az illető hely földrajzi szélességével. (A másik feltétele az lenne, hogy a helyi csillagidő legyen egyenlő az égitest rektaszcenziójával.)

Az Olümposz-hegység földrajzi szélessége 40° 6' északra.

A Mars bolygó maximális deklinációja kb. 27° lehet, 40°-os deklinációra tehát nem megy fel. Ezért a Mars sohasem látszik a görögországi Olümposz-hegység zenitjében, ezért bármerre is áll a Marson a Mons Olympus, a csúcsaik sohasem fordulnak szembe egymással.

Érdekes kérdés volt, köszönöm, hogy elgondolkoztatál!

Üdvözlettel,
Csizmadia Szilárd
a VCSE nevében